Geknipt voor kappers: de keuzedelen
Terug naar overzicht

Geknipt voor kappers: de keuzedelen

Bespeak maakte de keuzedelen voor werknemers en mbo-leerlingen in de kappersbranche. Een mooie mix van boeken en online lesmateriaal: toekomstgericht onderwijsmateriaal voor de kappersbranche. Van kappers wordt meer gevraagd dan alleen knippen van haar. Maar wat dan precies? Is er verbreding nodig of juist verdiepende kennis? En op welke manier? Wij zochten dit uit.

  • Marktsegment
  • Uiterlijke verzorging
  • Klant
  • Visavi
  • Werkzaamheden
  • Advisering
  • Examens
  • Boeken
  • Werkboeken
Marktonderzoek

Marktonderzoek

De kappersbranche wil zich verdiepen en verbreden. Maar in welke thema’s, dat was de vraag. Bespeak deed een marktonderzoek en ontwikkelde zes verschillende keuzedelen. Nagelstyling, Black en Mixed Hair, Barbier, Haarwerken, Visagie en Ondernemerschap. Samen vormen ze een mooi totaalpakket voor kappers om hun kennis en vaardigheden te verdiepen of te verbreden.

Tot in de puntjes

Tot in de puntjes

Lesmateriaal moet volgens ons op een duidelijke wijze kennis en vaardigheden overbrengen. Maar het is minstens zo belangrijk dat het lesmateriaal er aantrekkelijk uitziet. Met de boeken en het online lesmateriaal hebben we eigentijds materiaal ontwikkeld dat aan beide eisen voldoet.  

Keuzedelen voor iedereen

Keuzedelen voor iedereen

Ieder keuzedeel heeft zijn eigen identiteit. Dit maakt de keuzedelen los van elkaar inzetbaar. Werknemers die al in de kappersbranche werken kunnen zich met de leermiddelen blijven ontwikkelen en nieuwe kennis en vaardigheden opdoen. Daarnaast zijn leermiddelen geschikt om op mbo’s in te zetten als keuzevakken. Met de keuzedelen is ons doel bereikt om de hele kappersbranche op een aantrekkelijke manier nieuwe kennis en vaardigheden aan te bieden.

Gebruikers over

  • “Het boek Barbier is geen dikke pil en ik zie dat leerlingen daar goed op reageren. Zo van ‘Kijk, dit gaat me lukken.’ Het is een duidelijk boek en tegelijkertijd uitdagend. Ik denk dat het de ultieme combinatie is voor de doelgroep.”

    Robert Douma

    docent en coördinator team Haarmode voor het Horizon College Purmerend

  • “We kiezen zoveel mogelijk voor een mooie mix tussen de boeken, online lessen en hands-on leren. De keuzedelen Visagie en Barbier worden door veel studenten gekozen. De combinatie met Visagie zie je terug in veel salons, daarom kiezen studenten graag voor Visagie. Veel salons beiden barbierbehandelingen aan. Daarom is ook het keuzedeel Barbier hip onder de leerlingen!”

    Jeroen van der Reep

    Directeur en mede-eigenaar van KOS Kappers-opleidingen te Tilburg

  • “Wij hebben gekozen voor bijvoorbeeld Nagelstyling en Visagie. We hebben de kappers uit de branche gevraagd wat zij als toegevoegde waarde zien. Visagie kwam met stip op één, gevolgd door Nagelstyling en Ondernemend gedrag.”

    Marieke Jurjens

    Teammanager Haarverzoring bij ROC van Twente te Almelo en Enschede

Meer cases