• Scrollytelling: meerwaarde voor leren

    Storytelling, maar dan anders! Scrollytelling is een mix van storytelling en scrollen. Het doel van scrollytelling is een verhaal overbrengen zodat je lezers intrigeert, informeert of vermaakt. De vorm waarin dat gedaan wordt is door jou als lezer door een pagina te laten scrollen waarin steeds weer iets nieuws te zien is. Scrollytelling is meestal een combinatie van tekst, foto, audio, film, illustraties en animaties. Je geeft hierbij eigenlijk de regie aan de lezer, want die bepaalt het tempo waarin het verhaal zich afspeelt. Dit zorgt ervoor dat lezers aangehaakt raken en blijven.

  • Miro en Jamboard

    De flip-over met post-its is een geliefd middel tijdens fysieke trainingen. Is dit middel een stille dood gestorven nu bijna alle trainingen online zijn? Nee! Er zijn genoeg tools online te vinden die je op dezelfde manier kunt inzetten. Twee van die tools zijn Miro en Jamboard. Wat kunnen deze tools en wanneer zet je ze in?

  • Service met een hoofdletter S!

    Zodra een project is afgerond en onze onderwijsproducten gebruikt gaan worden, verzorgt de afdeling Service & Support (S&S) van Bespeak de ondersteuning ervan. Inmiddels is S&S niet meer één servicedesk, maar zijn het er wel tien! Maar wat doen onze hardwerkende medewerkers van deze afdeling nu precies? Dat is best lastig te omschrijven. Kort gezegd bieden zij support voor verschillende klanten. Maar wat houdt deze support dan precies in?

  • Bespeak Profiel: Bob Scholten, grafisch ontwerper

    Bob Scholten is grafisch ontwerper bij Bespeak. Waar houdt Bob zich mee bezig en hoe kijkt hij aan tegen het grafisch ontwerpen van leermiddelen? We gingen met hem in gesprek.

  • Wat kunnen we leren van TikTok?

    Met 800 miljoen maandelijkse actieve gebruikers is TikTok een populairder platform dan Twitter, Pinterest en het vergelijkbare Snapchat. Van dansende tachtigers tot kleine kinderen: alle leeftijden zijn vertegenwoordigd op TikTok. Toch is 41% van de gebruikers tussen de 16 en 24 jaar. Een jonge groep, dus. Daarom vroeg Annemarie zich af: wat kunnen we leren van TikTok?

  • Een leervraagstuk aanpakken, hoe doe je dat?

    Leren en ontwikkelen: als onderwijskundig ontwerper bij Bespeak houd ik me hier dagelijks mee bezig. Ik ontwerp leertrajecten en leermiddelen voor allerlei klanten. Je kunt dit soort trajecten aanpakken vanuit verschillende benaderingen, maar welke benadering sluit het meest aan bij jouw werkwijze?

  • Bespeak Profiel: Gerard Veenhof, functioneel ontwerper

    Gerard Veenhof is functioneel ontwerper bij Bespeak. Waar houdt Gerard zich als functioneel ontwerper mee bezig en wat betekent zijn werk voor onze klanten? We gingen met hem in gesprek.

  • De Grote Werkvormendag

    Collega Rosa deed onlangs mee met De Grote Werkvormendag. Een online training over hoe je trainingen zo inricht dat iedereen zich betrokken voelt. Tools, werkvormen en tips vlogen om de oren! Maar... de grootste les van deze dag zat niet in de training zelf.

  • Vier tips voor een betere transfer

    Denk eens terug aan alle opleidingen, cursussen en trainingen die je hebt gevolgd. Breng jij deze geleerde kennis nu in de praktijk? Waarom wel of waarom niet? Grote kans dat je antwoord op deze vraag overeenkomt met: ‘in mijn werk gaat het nu allemaal heel anders dan ik heb geleerd’. Dat is niet zo gek. Het toepassen van wat je geleerd hebt in een nieuwe situatie, ook wel transfer genoemd, is namelijk best een uitdaging.