Bespeak Profiel: Bob Scholten, grafisch ontwerper
Terug

Bespeak Profiel: Bob Scholten, grafisch ontwerper

Bob Scholten is grafisch ontwerper bij Bespeak. Waar houdt Bob zich mee bezig en hoe kijkt hij aan tegen het grafisch ontwerpen van leermiddelen? We gingen met hem in gesprek.

Wat doe je als grafisch ontwerper bij Bespeak?

Bij Bespeak ben ik degene die de kennis en de achtergrond heeft met grafisch ontwerp. Ik kijk mee met alles wat er grafisch gebeurt binnen onze projecten. Naast grotere projecten voor klanten zijn er kleinere projecten waarvoor ik het totaalontwerp doe. Hier valt bijvoorbeeld ook de huisstijl van Bespeak onder. Eigenlijk gaat alles wat met ontwerp te maken heeft tegenwoordig via mij.

Wat vind je de grootste uitdaging in je werk?

Het is soms lastig om iets neer te zetten dat conceptueel sterk is en er tegelijkertijd goed uitziet. Er zijn meerdere factoren die moeten werken. Je kunt iets heel moois maken, maar als je de weg kwijtraakt in de online omgeving, dan werkt het niet. Het uitdagendste is om die grens tussen het mooie en het functionele op te zoeken.

We zijn nu met ons online platform Witty vaak bezig om binnen een framework een bepaald design te kiezen. Dan is de uitdaging hoe je binnen een framework steeds weer iets origineels of iets dat goed bij de klant past kunt neerzetten. Om geïnspireerd te blijven kijk ik veel om me heen. Als ik bijvoorbeeld op een terrasje zit met een menukaart met een mooi lettertype, maak ik een foto en zoek ik uit welk lettertype het is. Wie weet pas ik dat dan ooit nog ergens toe.

Wat vind je het leukste aan je werk?

Ik vind het leuk om met heel veel verschillende projecten bezig te zijn. De ene keer ontwerp ik iets voor kappers, dan weer iets voor slagers. De doelgroep en het ontwerp dat daar het beste op aansluit is iedere keer verschillend. Kappers in opleiding ervaren een digitale leeromgeving anders dan slagers in opleiding. We hebben bijvoorbeeld ook een project waarbij ik infographics maak die voor klinisch onderzoek gebruikt worden. Die infographics leggen een dokter dan uit hoe een bepaald behandelproces in elkaar zit.

"Goed design werkt enthousiasmerend."

Het is heel tof om je in die materie te verdiepen en daar met design aan bij te kunnen dragen. Ik probeer, wanneer het kan, zoveel mogelijk dingen die me interessant lijken bij een project uit te proberen. Ik ben altijd gefascineerd geweest door dataontwerp en infographics. Daar heb ik door de jaren heen nog best vaak mee kunnen werken bij Bespeak. Het is gaaf om te bedenken dat een arts of slager dankzij de door mij ontworpen infographics sneller door de materie heen komt. Goed design werkt enthousiasmerend.

Waar zit volgens jou de kracht van grafisch ontwerp?

Het belangrijkste is dat wat je ontwerpt ook echt werkt. Als iets mooi ontworpen is, vinden we dat allemaal fijn, maar het moet wel een doel dienen. Een IKEA-handleiding, bijvoorbeeld, zit heel goed in elkaar. Het is heel simpel, maar daardoor juist heel effectief. Zo’n handleiding zou je ook kunnen ontwerpen met mooie foto’s, maar dan schiet je je doel voorbij.

Ik ben zelf heel erg van de infographics en vooral van dataontwerp. Uit data kun je heel veel halen dat je op het eerste oog niet kunt zien. Door cijfers om te zetten in beeld, komen bepaalde pas dingen naar voren. Het interessante aan design vind ik dat het ons dingen kan laten zien die we in taal of cijfers minder snel kunnen ontdekken. Beeldtaal blijft gewoon zo goed overeind staan. Ik ben benieuwd of we in de toekomst nog verder in die beeldende richting gaan met leren.