Met 800 miljoen maandelijkse actieve gebruikers is TikTok een populairder platform dan Twitter, Pinterest en het vergelijkbare Snapchat. Van dansende tachtigers tot kleine kinderen: alle leeftijden zijn vertegenwoordigd op TikTok. Toch is 41% van de gebruikers tussen de 16 en 24 jaar. Een jonge groep, dus. Daarom vroeg Annemarie zich af: wat kunnen we leren van TikTok?
Iedereen kan een ander iets leren
Iedereen heeft wel een leraar die hem geraakt heeft tijdens zijn opleiding. In positieve of negatieve werd je door hen geprikkeld. Via TikTok kan iedereen een ander motiveren en prikkelen. Kenmerkend is de authenticiteit van deze personen en situaties. Juist in deze tijd krijgen jongeren steeds meer door wanneer iets oprecht is en wanneer gespeeld. Ze zoeken naar connectie: Can I relate? Zie ik mijzelf in die ander? Zou ik dat ook kunnen zijn? Jongeren zoeken naar voorbeelden: echte mensen met een trackrecord op een vakgebied.
Hoe zou je dit kunnen toepassen in je eigen e-learning? Kies voor een videoproductie met een echt persoon in plaats van een acteur. Hiervoor kun je op zoek gaan naar een autoriteit in je vakgebied met veel volgers op sociale media of je vraagt verschillende mensen uit je doelgroep iets te vertellen over hun eigen vakgebied. Denk bijvoorbeeld ook eens aan concepten die je ook terugvindt op YouTube. Een ‘unboxing’-video is uitermate geschikt om de kenmerken van een product uit te lichten.
De tone of voice is bepalend
De toon van de video bepaalt je succes. Vind je niet de juiste toon, dan wordt de video niet veel bekeken! Infuencers zijn continu aan het zoeken naar wat aanslaat bij hun volgers en wat niet. Dit principe zou ook mooi toegepast kunnen worden bij de ontwikkeling van didactische content. Samen met je doelgroep ontdek je wat aanslaat en wat niet. Hiernaast vind je een voorbeeld van hoe dit kan. Bepaal je tone of voice. Op basis van deze insteek schrijven wij twee teksten die over hetzelfde onderwerp gaan. Welke tekst spreekt het meeste aan?
Korte video’s houden de aandacht vast
Door de korte duur van de video’s dwingt TikTok de maker om de kern van datgene wat hij of zij wil overbrengen te vangen. Stappen die vanzelfsprekend zijn worden weggelaten. Alle randzaken verdwijnen. De video’s zijn budgetvriendelijk en tegelijk razend effectief. Video en tekst worden gecombineerd. Op het moment dat er extra uitleg nodig is, zie je die direct in beeld. Hoe zou je dit principe kunnen vertalen naar je eigen e-learning? Het maken van video is vaak kostbaar. TikTok-video’s kunnen ons inspireren om in onze projecten kritisch te kijken naar de opzet van de productie. Samen met onze klanten kunnen we brainstormen over hoe er met eenvoudige middelen meer materiaal gemaakt kan worden.
Campagnes en challenges
Grote merken voeren campagnes op TikTok. Door gebruik te maken van een winactie of ‘challenge’ vragen ze volgers om een video voor hen te maken. Deze video markeer je door allemaal dezelfde hashtag te gebruiken. Bijvoorbeeld #fotochallengemerknaam. Dit principe leent zich goed om een grote groep mensen samen aan één opdracht te laten werken. Belangrijk hierbij is dat er een (mogelijke) beloning aan vast hangt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een challege waarbij je medewerkers vraagt samenwerkingsmomenten op het werk vast te leggen met de hashtag #samensterk. De mooiste foto ontvangt een leuke waardebon. Met dit soort werkvormen maak je het digitale leermoment socialer.
Zo heb je al vier lessen die we van TikTok leren. Iedereen heeft een ander wel iets te leren. De toon van de boodschap is bepalend voor de connectie met je doelgroep. Korte video’s die de kern weten te vatten houden de aandacht het beste vast. Met campagnes en challenges kun je je doelgroep motiveren en activeren. Welke lessen denk jij van TikTok te kunnen leren? Laat het ons weten!